Traktorens øvrige indretning
(Benzin-, petroleum- og diesrltraktorer).
Gashåndtag (G på fig. 1, 2 og 3).Med gashåndtaget reguleres motorens omdrejningstal, således at håndtager i den øverste stillung giver lavt omdrejningstal (tomgang), og i den nederstre stilling højt omdrejningstal (fuld-gas).
Olietrykmåler (H på fig. 1, 2 og 3).
Dette instrument er kombineret speedometer, omdrejningstæller og timetæller. Den yderste skala angiver motorens omdrejninger pr. Minut (i hunddreder, således at tallet 14 angiver 1400 omdrejninger/ min.), medens skalaerne længere inde viser de tilsvarende kørehastigheder l de forskellige gear. På skalaerne er der endvidere afmærkninger for normal remhastighed og for omdrejningstallet ved normal hastighed for kraftudtagsakslem (536 omdr./min.). Timetællerrn viser, hvormange timer traktoren i alt har været ibrug, idet dog det viste timetal er baseret på et motoromdrejningstal på 1500. Kører traktoren med lavere motoromdrejningstal, vil der bilve tilsvarende længere mellem ¨timerne¨, medens disse bliver kortere, når motoromdrejningstallet stiger ud ver de 1500 pr. Minut. Da timetælleren på denne måde bliver afhængig af belastningsforholdene, giver dette instrument et mere korrekt billede af traktorens udnyttelse, end en almindelig registrering af køretiden ville kunne gøre det.
Fig. 4.
betjeningsorganer.
A.
Gearstand E.
Udtag for hydraulisk tryk
B.
Reduktionsgearstang F. Løite- og
dybdekontrolhåndtagC. Koblingspedal G. Trinbrætter
D. Uafhængige hjulbremser H. Lås til sammenkobling af de uafhængige bremser
Gearstang (A. Fig.
4).
Fig. 5. To-trins koblingen på
Super-modellen.
Reduktionsgearstand (C, fig. 4).
Denne gearstangs tre stillinger er ligeledes
angivet med ophøjede typer på gearkassen. L er lav-gear området, S er startstillinge,
i hvilken det er nødvendigt at anbringe reduktionsgearstangen, førend
traktormotoren kan startes, og H er høj-gear området.
Koblingspedal (C, fig. 4).På Special-modellen har koblingspedalen kun een funktion: at afbryde forbindelsen mellem motor og baghjul på sædvanling måde.
På Super-modellen har koblingen to trin, som det er vist på fig. 5. Trædes pedalen ned til første trin, sfbrydes trækket til baghjulene, medens kraftudtager og den hydrauliske pumpe stadig arbejder. Trædes pedalen længere ned markes en forøgelse af modstanden, og når den er trådt helt i bund, vil trækket til både kraftudtag, pumpe og baghjul være afbrudt. Som vist på fig. 6 kan der monteres et stop, der ved at blive drejet ind foran pedalarmen begrænser pedalvandringen til kun at medføre standsning af traktoren, uden at trækket til pumpe og kraftudtag afbrydes. Imidlertid må dette stop ikke anvendes i forbindelse med kraftudtager, da traktorføreren i et eventuelt nødstilfælde vil være ude af stand til at standse den roterende kraftudtagsaksel og dermed det drevne redskabs maskineri, førend stoppet er blevet slået til side. Stoppets anvendelse er som følge heraf begrænset til tilfælde, hvor hydrauliske apparater – som f. eks. gødningslæsseren – betjenes fra traktoren.
Fig. 6. Pedalstop
Uafhængige hjuldremser (D, fig. 4 samt A og B, fig 7).
På højre side af
traktoren findes to pedaler, med hvilke man kan afbremse baghjulene enkeltvis
og dermed opnå den skarpest mulige drejning. De uafhængige bremser må aldrig
bruges enkeltvis under større hastigheder, men da de er anbragt tæt sammen, kan
man til almindelig bremsning let træde begge pedaler ned på een gang.
Yderligere er der anbragt en anordning D, fig. 7, hvormed pedalerne
kansammenkobles, til brug ved kørsel på landevejen. De to kompensatorfjedre,
hvoraf den højre ses på fig. 7 (E), sørger for at bremsningen på de to hjul
bliver lige stor.
Fig. 7. bremspedalerne.
A. Pedal til venstre baghjul D. Lås
til sammenkobling af de uafhængige bremser
B. Pedal til højre baghjul
C. Pal til parkeringsbremsning E. Kompensatorfjeder
Fig. 8.
Kontrolhåndtagene.
A. Løftehåndtag
B. Dybdekontrolhåndtag
C. Kontrolhåndtagets låsegreb
D. Fingerskrue til fastspænding af låsegreb
E. Indstilleligt anslag for løftehåndtaget
Pal til
parkeringsbremsning (C, fig. 7).
Når palen slås
til, vil pedalen blive holdt nede ved en efterfølgende bremsning og således
fungere som parkeringsbremse. For løsnings af parkeringsbremsen slås armen C
tilbage, hvorefter en nedtrædning af pedalen vil frigøre palen.
Det hydrauliske
systems kontrolhåndtag
Med det udvendige håndtag
B-dybdekontrolhåndtaget-indstilles jordgående redskabers arbejdsdybde. Med
låsegrebet nedenunder (C) anbragt ud for dybdekontrolhåndtaget, og låseskruen
(D) fastspændt, vil dybdekontrolhåndtage kunne bevæges inden for et mindre afgrænset
område, således at man kan foretage små ændringe af dybdeindstillingen og
bagefter flytte håndtaget direktetilbage til nøjagtig den samme
udgangsstilling.
Det indvendige
håndtag A - løftehåndtaget – anvendes til at hæve og sænke redskaberne med. Håndtagets bevægelse er
gennem det hydrauliske system sammenkoblet med 3-punktssystemets trækarme på en sådan måde, at der til enhver stilling
af håndtagetinden for løfteområdet (den øverste del af kvadranten) svarer en
ganske bestemt stilling af trækarmene. Med løftehåndtaget kan redskabet altså
fastholdes i enhver højde over jordoverfladen. Det ophændte redskab vil nøje
følge løftehåndtagets bevægelser,og hastigheden, hvormed redskabet vil sænkes,
afhænger direkte af, hvor hurtigt håndtaget føres ned.
I det nederste
område af løftehåndtagets kvadrant bestemmer det samme håndtags stilling
hurtigheden, hvormed det hydrauliske system vil reagere på ujævnheder i
jordoverfladen. På sektoren er anført: SLOW – RESPONSE – FAST, og når håndtaget
stilles helt ned til SLOW, vil man opnå langsomste reaktion, medens man med
håndtaget i stilling FAST opnår hurtigste reaktion. Til enhver mellemstilling
svarer en reakionshastighed, der ligger mellem ¨hurtig¨ og ¨ langsom¨ .
Fig.9. Kraftudtagshåndtagets 3 stillinger
Håndtag til
indkobling af kraftudtagsakslen (fig.9).
Når håndtager
står i midterstillingen (neutral) er kraftudtagsaklen frakoblet, medens
håndtaget i den øverste stilling (Engine PTO) sammenkobler akslen med motoren,
således at akslens omdrejningshastighed altid vil være afhængig af motorens
omdrejningshastighed. I nederste stilling (Ground PTO) sammen kobles akslen med
spidshjulsakslen, og i denne stilling vil kraftudtagsakslens
omdrejningshastighed altså udelukkende afhænge af traktorens kørehastighed.
Førersædet på
Special-modelen (fig. 10).
Sædet kan
skubbes tilbage, således at det ikke er i vejen, når traktorføreren ønsker at
stå op. Endvidere kan det svinges helt bagover for at undgå, at regnvand samler
sig i det, når traktoren efterlades i det fri.
Fig. 10. Førersædet på Special-modellen.
Fig. 11. Førersædet på
Super-modellen.
Trinbrætter (G, fig.
4).
Trinbrætterne på
Ferguson 35 muliggør, at traktorføreren kan stå op, medenstraktoren kører, og
de forhindrer køretræthed ved at give traktorføreren mulighed for at skifte
benstilling.
Førersædet på
Super-modellen (fig. 11).
Det skålformede
og skumgummipolstrede førersæde på Super-modellen kan tillige fås som
ekstra-udstyr til Special-modellen. Sædet kan skydes tilbage eller tippes helt
rundt, ligesom det er tilfældet med Standard-sædet på Special-modellen.
Fig. 13.
Motorhjælmen.
Inspektionsklap (fig.
12).
Når de to
knapper på motorhjælmen trykkes ned, springer inspektionsklappen op, og man kan
på denne måde få adgang til kølerens, brændstoftankens og akkumulatorens
påfyldningspropper unden at åbne motorhjælmen.
Motorhjælmen (fig.
13).
Når de to
vingemøtriker, der holder hjelmen bagtil, løsnes og frigøres fra slidserne i
forbrættet, kan hele hjelmen svinges fremefter, som vist på fig. 13.
Kølergitteret (fig.
14).
Gitteret kan
aftages, når de to skruer foroven er løsnet. Derved kan man let komme til at
rense kølerlegemet for snavs, avner o. lign. Som ekstra-udstyr kan fås et
avnenet, som kan anbringes i stedet for gitteret i tifælde, hvor særlige
forhold medfører hyppig tilstopning af kølerlegemet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar